Mamma mamma, kan vi få titta på när tvättmaskinen går runt en gång till? Snälla!

Är ledig idag. Eller ledig och ledig, ska ju läsa en roman till imorgon. Har inte börjat än men jag är optimistisk, det kommer att gå bra. Känner mig betydligt mer uppåt idag men det är nog bara för att det inte är måndag längre. Har redan varit och tränat och sitter nu och avnjuter en skål veggiwok med något överkokta nudlar, inte jättegott.

Eftersom jag har ett behov av att bli överstimulerad har jag tv:n på samtidigt som jag skriver och det bästa som går (tro det eller ej) är någon slags talkshow med en väldigt högljudd latina. I programmet har de diskuterat svårigheterna med att vara "a-stay-home-mum" och hur stressade alla morsor är eftersom de förväntas  kunna ta hand om tre ungar på egen hand. Ja, de har ju i och för sig inga jobb eftersom de prioriterar kvalitetstid med sina barn. Fine, jag tycker också att barn alltid ska komma före jobb men det jag undrar är om det verkligen kan räknas som kvalitetstid när mammorna är superstressade dygnet runt eftersom de måste fixa mat, hjälpa med läxor, tvätta, städa, handla, byta blöjor, hämta, lämna, etcetera. Och är det verkligen mer utvecklande för ett barn att titta på när mamma storhandlar än att vara på dagis? Jag vet i och för sig inte riktigt vilka alternativ man har i USA, de kanske inte har samma fantastiska förskola som vi har i Sverige, men jag vet att det enda alternativet inte är att hänga med sin stay-home-mum hela dagarna.

Och det värsta är att när deras karlakarlar till makar kommer hem från sina inkomstbringande arbeten, då ska de vara lediga eftersom de har jobbat hela dagen. Men va fan har morsorna gjort hela dagen då?

Nä mina kära americanas, lyd mitt råd: behåll era jobb, skaffa en bra förskola/fritidshem/barnflicka you name it och dela för fan ansvaret med barnens andra förälder (du kanske inte minns honom så väl men han spelade en avgörande roll nio månader innan helvetet började). Följer ni detta råd slipper ni även leva på hans alimony om äktenskapet gud förbjude skulle sluta i skilsmässa och ni upptäcker att det är lite svårare att ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden efter 18 år som frivillig arbetslös än ni trodde.

Annars kan ni alltid komma till Sverige och ta anställning hos Göran Persson som hushållsnära tjänst. Jag har hört att han behöver en ny.

Lycka till!  


Kommentarer
Postat av: Anonym

Starkt älskling. jag älskar när du är sådär politist korrekt överlägsen gentemot personer som har gjort "fel val". Och vad gäller förskolan i sverige och jämförelser utomlands så är svenska dagis så subventionerade med skattepengar att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att stanna hemma med barnen. Hade platserna nte varit det, utan kostat ca 8 000 / barn (vilket är ca vad de hade kostat, och vad de kostar utomlands) så hade nog betydligt fler stannat hemma även här.

massa kramar... och på väg hem nu.

2008-02-12 @ 17:09:59
Postat av: E

Jag förstår fortfarande inte hur det kan löna sig att inte jobba överhuvudtaget. 1 inkomst + 1 inkomst är fortfarande lika med 2 inkomster och två inkomster måste väl klara av en kostnad på 8000 betydligt bättre än en, eller?

2008-02-12 @ 18:58:50
Postat av: P.

Jo, men om det är 8 000 / barn och man har flera.... det blir snabbt dyrare än en inkomst, om man har 4 barn blid det 24 000 netto.

2008-02-13 @ 10:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0