Paris, mon amour?

7 timmar kvar till semestern. Nedräkningen har officiellt börjat.

Detta kommer dock innebära minskad aktivitet här på bloggen. Jag ska försöka få till några inlägg från Frankrike och kanske några båtmatrecept på matbloggen, men sega uppkopplingar och brist på eluttag brukar ha sin trista begränsande effekt på nätlivet. Det kanske är det som är semester egentligen...

Imorgon lägger jag och P ut med lilla Magda och förhoppningsvis en lånad motor av fina Mika. Första siktet sätts mot Utö och sedan Sandhamn och Möja. Det är i alla fall planen. Sen har jag insett att man aldrig riktigt vet på sjön. Man vet inte om det kommer blåsa. Alls. Om det kommer ösregna, om man kommer komma fram, etc. Det bara händer och det gäller att vara beredd på allt. Tur att man är gammal scout! Alltid redo, yes sir.

Ska bli sjukt mysigt att få vara ute lite längre denna gång. Har bara sovit i henne en natt åt gången, nu ska vi vara ute ända till torsdag! Jag och P kommer antagligen kasta varandra över bord...

Sen kommer vi (förhoppningsvis) hem på torsdag (som sagt, man vet aldrig riktigt) och då blir det middag hos mamsen och lite snabbtvätt och ompackning. Kanske en liten liten öl med de som är hemma i Stockholm. Sen går flyget till Paris 06.40 på fredagsmorgon. 16 härliga dagar i Frankrike. Sweet sweet sweet. Jag ska prata så mycket franska! Och jag ska laga så mycket mat och dricka så mycket champagne!

Kanske tar vi bussen till Cherbourg och ser oss omkring där en dag eller två. Det är ju alltid trevligt att upptäcka nya ställen. Är inte alls särskilt sugen på sol och bad-semester, inte ligga på stranden hela dan. Jag vill segla (vi ska eventuellt segla till Bretagne med P's morbrors superfina båt), promenera, gå på marknader, laga nya recept och dansa le rock hela nätterna. Åh det ska bli så härligt!!!

Och jag undrar: när ska jag få flytta dit? När ska det bli av?

Ny karriär kanske...?

igår och idag bestämde jag mig för att ta ledigt från jobbet och bara vara ledig. Det finns så sjukt lite att göra på mitt jobb just nu och det driver mig till vansinne. Kände därför att jag hellre gick miste om den där tusenlappen, eller vad det nu är jag skulle tjänat med min usla timlön, och gav de tiderna till den andra extratjejen som tacksamt tog emot dem.
Istället började jag dagen i vitan som för första gången någonsin var helt folktom en solig dag! Det fanns inte en människa där förutom jag! Det var ovant men ganska mysigt. Satt och läste en stund och njöt av solskenet som strax skulle förvandlas till regnmoln.

Sen bestämde jag mig för att träffa upp min bror eftersom vi gått med på att fixa några modellbilder till en gammal bekant från Fiskis som driver en nätshop. Jag skulle modella och min bror skulle fota.
Vi bestämde oss för att Hagaparken skulle passa, vackert, grönt och soligt. Trodde vi ja...

Så fort jag kom fram började det ösa ner. De där somriga bilderna var ett minne blott, men vi hade ändå gett oss ut och jag hade sminkat mig och fönat håret och så där. Vi kunde ju inte bara ge upp, så vi körde photoshoot under paraply i ösregn!

Vi var för snåla för att gå in i Fjärilshuset så bilderna togs precis utanför. Av 200 blev ca 10 bra. I'm so not a model!
Jag skulle modella en top som alltså ska pryda startsidan på den där shoppingsajten om jag förstått det hela rätt. Vore ganska tråkigt om hon inte hittade någon bild som hon gillade...

Sen åkte vi hem till brorsan och blandade drinkar och käkade vietnamesiskt. P kom också dit och vi kollade på film och tog det lugnt. Det är skönt att vara ledig. Det bara är det! Working just doesn't cut it.

Hoppas att det är ok att jag lägger upp några oretuscherade/oredigerade bilder från gårdagen här på sidan. Måste ju få visa upp mitt modelljag så länge hon finns i mig!

Alla bilder var kanske inte så där jätteseriösa...

Baby get back

Sen i fredags har jag varit gräsänka. P är i Frankrike och firar sin farmor som fyllt 90. Jag hade gärna följt med men jobb och dålig ekonomi kom emellan. Det är inte hela världen, vi åker dit om två veckor i alla fall.
Det har varit rätt skönt att vara själv ett par dagar, lite som när mamma var bortrest och man helt plötsligt kunde göra vad man ville...nästan. Men nu börjar det bli ganska ensamt, och fy vad tråkigt det är att sova själv efter två och ett halvt år av sällskap. Har varit väldigt social i helgen och dessutom med katt så det har egentligen inte alls varit ensamt...men lite tomt. Saknar mest att ligga och hålla om honom bakifrån med ansiktet tätt mot hans skuldror och med knäna uppdragna i hans knäveck. Han är alltid så varm när han sover, som en liten kamin där vid väggen. Men i natt fick jag frysa.

I fredags var Klara, Linn och Sunniva över på middag. Det var jättemysigt och slutade för ovanlighetens skull med vin kvar i flaskorna. Så morgonen efter tog jag tag i den gigantiska disken utan större svårigheter att hålla mig på benen. Det var skönt. Skönt att slippa komma hem till ett bombnedslag efter jobbet. Efter jobbet blev det middag hos mormor och morfar (http://www.bindmigmatamig.blogg.se/) och några timmar senare dök Elli upp hos mig för en drink. Vi gick till Carmen och snackade om problematiska föräldrarelationer och frånvarande fäder och fortsatte sedan till Kvarnen där vi mot vår vilja betalade det alldeles för höga inträdet. Vi skulle egentligen till Rocks, men Mariatorget kändes helt plötsligt alldeles för långt bort. Denna kväll hade Kvarnen intagits av goter i minimala lack-outfits, har inte sett så mycket hud på länge. En av dessa goter, fast med betydligt mer kläder, var min kusins flickvän. Och när hon slutat hångla med en annan gotbrud förklarade hon att det var någon slags grej då folk skulle stajla sig till tänderna i Tech noir-anda för att sedan gå till något "helt vanligt" ställe. Väldigt spexigt, tyckte de.

Sedan mötte vi upp en väldigt förfriskad Magnus som kom från nya Trädgården under bron. Inte för att jag varit på Trädgården sedan det blev jobbigt kissnödigt och tråkigt, men nu när det ligger bara ett stenkast ifrån mig kanske jag kan tänka mig att titta dit någon kväll. Sen gick jag hem och stupade i säng tillsammans med en väldigt kelsjuk katt.
Och ikväll kommer P hem igen. Äntligen.

Snabbisbloggning

Har fått för mig att jobba i 10 cm platå. Varför? frågar jag mig. Varför handikappar jag mig frivilligt på detta sätt?
Jag blir dessutom alldeles för lång för att t ex läsa vad det står på kassaskärmen. Väldigt smart.

Men imorgon är jag ledig! Ska försöka gå och träna och om det är sol försöka få tillbaka min forna solbränna som regnat bort de senaste veckorna. Sen blir det middag med Klara, friterad bläckfisk och lammytterfilé! Det blir nice. Recept kommer självklart att finnas att tillgå på matbloggen (www.bindmigmatamig.blogg.se).

Nä, upp och jobba igen. Får inte sitta här och slöa.

Happy birthday lover!

Jag är väldigt peppad inför starten av min och P's nya matblogg (som snabbt bytte namn till I'm a feeder baby, eftersom den andra redan existerade på Taffel.se). Detta betyder inte att jag kommer överge yourexloverisdead (bara negligera dig lite). Men jag har varit sugen på att starta en matblogg väldigt länge och inför varje Frankrikeresa blir jag lite extrapeppad. I år kan jag dessutom ta med min lilla laptop till Normandie och blogga om alla ostron och musslor jag ska äta!
Jag borde däremot verkligen skaffa mig en bättre kamera. Den jag har är riktigt sopig när man försöker fota på nära håll.

Innan Frankrike blir det två veckors monotont arbete på Twist och efter det några dagars segling med förhoppningsvis fantastiskt väder! Ok, who am I kidding...det kommer ösregna, men det kommer vara mysigt ändå! För vi har minsann ett kapell med panoramafönster!

P åker till Frankrike redan på fredag eftersom hans farmor fyller 90. Men jag måste jobba. Och egentligen är det ganska värdelöst att åka långt över så kort tid, det blir liksom bara resande. Fast egentligen är jag ganska avundsjuk. Får hitta på något spektakulärt här hemma istället.

Idag ska det i alla fall firas! Det är Frankrikes nationaldag och jag är en frankofil av rang! Det blir till att stappla mig fram på min nyvunna skolfranska och frossa loss på fromage, baguette, moules, champagne, ja allt som dessa genier i syd har berikat våra liv med! Men det här är ingen matblogg, så jag ska inte förlora mig i recept och smaklökspiruetter. Denna blogg förblir min ventil, min terapi och mitt avtryck på det stora vida nätet.

Ny blogg!

Jag och P har startat en matblogg tillsammans! Den kan ni läsa på www.bindmigmatamig.blogg.se!

Do it.

Ett par horor, några transor och en nunna

I lördags hade Emma och Julia födelsedagsfest med Almodóvartema. Sjukt roligt! Varför har inte alla fester klädkod? Alla blir liksom mer peppade när man lagt ner lite extra tid på att göra sig i ordning och får se ut som man annars inte skulle våga...

Agnes hade kvällens schysstaste 80-talsfrippa och P den djupaste uringningen!

Mårten aka Aids-damen

Juanita - kvällens klart snyggaste transa!

Cup cakes!

Överraskningsspelning! Joel och lilla kriget, sedan ett fantastiskt Cher-nummer av Juanita!

Min älsklings-Mika kom direkt från flygplatsen!

Lite gamla pics

Grillpicknick med Ida i vitan. Sen Debaser.

Maria och Oskar var där...

Vem kan segla förutan vind, vem kan ro iland med bara en åra?

Jo det kan jag!

Lovade att skriva detta inlägg i tisdags tror jag men det har varit mycket annat emellan så nu kommer det:

Förra helgen gav jag och P oss ut på de sju haven med vår lilla Magda för en solig helg i skärgården. Trodde vi...
Lagom till att vi kom ut ur skurusundet (som en gång skull gick ganska snabbt, dvs under två timmar), tornade molnen upp sig från alla håll och åskan började dåna samtidigt som den nu kolsvarta himlen lystes upp av blixtar. Inte så bra att vara ute på sjön när det blixtar. Man ska tydligen försöka hålla sig i närheten av störra båtar då så att blixten slår ner i dem istället för i den egna båten. Problemet var bara att det inte fanns några andra båtar på sjön längre.Helt plötsligt var vi helt ensamma. Och så öppnar sig himlen.

Trots regnkläder har jag aldrig varit så blöt i hela mitt liv. Tio meters fri sikt och regndroppar stora som golfbollar, vi kunde bara skratta åt det absurda i att vi inte hade något annat val än att fortsätta framåt. Vi har fortfarande ingen fungerande motor och vi låg mitt ute i farleden där vi när som helst kunde bli påkörda av en finlandsfärga. Det var kanske inte roligt egentligen. Snarare livsfarligt.

Men som man säger: efter regn kommer solsken. Och det gjorde det faktiskt! Däremot kom inte solsken OCH vind så vi låg blixtstill i ca tre timmar utan minsta vindpust. En gång blev vi faktiskt nästan påkörda av en vikingline, jag kan säga att det är väldigt svårt att väja utan varken vind eller motor. Men sånt behöver man tydligen inte bry sig om när man kör en båt stor ett höghusområde. Då är det tydligen bara att tuta och köra.

När vi tröttnat på att inte komma en millimeter framåt plockade vi fram paddeln och började ro. Det gick minst i 1 och en halv knop! Och det var bara några andra båtar som skrattade åt oss när vi "susade" förbi. Vi höll humöret uppe genom att påminna oss om hur miljövänliga vi var och fnyste åt alla stora motorbåtar som brummade förbi efterlämnandes stora bensinmoln och ännu större svallvågor som fick vår lilla sötnos att vaja åt alla möjliga håll. Motorbåtsägare är as.

Men det går faktiskt att ro en segelbåt! En paddlar (jag) och en viftar lite med rodret så man håller rätt kurs (P). Efter endast två timmars mjölksyretortyr hade vi tagit oss in i en liten vik där vi gjorde en väldigt snygg tilläggning. Klockan närmade sig nu 22 och vi var j*vligt hungriga vid det här laget. Så grillen åkte fram tillsammans med marinerade kycklingfiléer, zuchini, tomater och paprika. För omväxlings skull hade vi inte med oss någon alkohol. Det hade blivit lite mycket med Magnus och Elli på torsdagen så vi bestämde oss för att ta en hälsohelg. Gymmet på lördagmorgon och sedan ovanligt fysiskt krävande segling. Jag var ganska mör när vi kom hem kan jag säga.

Men vi hade det sjukt mysigt när vi väl fått upp maten på tallriken och satt under vårt fina kapell med panoramafönster (!) och lyssnade på en trubadur med hybris som höll hov i viken bredvid. Det kunde inte bli mycket bättre. Och dagen efter blåste det riktigt fint så efter en liten promenad in till vaxholm för lite handling och en kopp kaffe passade vi på att öva lite livräddning med fendrar. Typ svänga och inte köra på den som ligger i vattnet. P åkte runt "mig" tre gånger innan han körde på "mig" och dödade "mig". Jag räddade honom på en gång. Thats just the kind of girlfriend I am.

Se hela bilden

En perfekt eftermiddag/kväll i Stockholm

Idag upplevde jag en sån där riktigt bra kväll i vår vackra men regniga huvudstad. Den började runt femtiden då P mötte upp mig på gatan efter jobbet och vi bestämde oss för att hoppa träningen och istället bränna alla våra pengar på diverse saker vi tyckte att vi var värda. Vi började med att leta rätt på en frisörsalong med drop-in och fick varsin ny frippa!
ok, min var inte så ny men jag blev i alla fall av med massa gammalt slitet hår och köpte på mig lite nya fräsiga produkter. P fick en väldigt hipp och Filippa-kåig frisyr med snagg på sidorna. Väldigt fint.

Sen tog vi en tur inne i skrapan där jag fyndade lite på Monki-rean och både P och jag inhandlade solglajjer som vardera kostade mer än månadsavgiften på vår lägenhet! Men det var vi värda Har aldrig någonsin köpt så dyra solglasögon förut men jag såg ut som Audrey Hepburn i dem så jag kunde inte låta bli...

Efter det blev det middag på Hermans, där man alltid blir lite för mätt. Kändes lite weird men ganska bra att inte dricka vin eller starköl till maten (de har inget utskänkningstillstånd), utan bara en folle. Borde kanske testa det lite oftare...
Men för att kompensera bristen på alkoholhaltiga drycker gick vi sedan och tog varsin fantastisk cocktail på Tvärsöver (hos Adeel som alltid bjuder på shots). Och nu är vi hemma och ska kolla på Persepolis  (eftersom den är på franska och jag tar mitt franskaplugg på största allvar. BTW så är jag så bäst i klassen...av alla tre dvs).

P går runt och demonstrerar sina nya Dior-brillor och sina nyinköpta wifebeaters...han envisas med att försöka bitch-slapa mig trots att jag faktiskt inte är hans fru än...

Imorgon tänkte jag skriva ett inlägg om helgens segling med temat Vem kan segla för utan vind, vem kan ro iland med bara en åra?
Men det blir imorn. Nu ska jag kolla på film!