Jag var gjord för dessa dagar

Det innbär dock inte att jag vill spendera dem på jobbet. AC:n är nedskruvad till 16 grader och jag står ändå och svettas. P är ute med båten tillsammans med Magnus och jag är så j*vla avundsjuk. Jag vill också sola och bada och segla. Om jag har tur får jag möta upp dem efter jobbet och följa med på en minitur innan vi grillar på bryggan. Vi har köpt en helt fantastisk grillhink! Den fälls ihop till en platt liten bricka som går ner i den medföljande axelväskan och är alldeles perfek att ha på en båt eftersom den inte tar någon plats alls! Vi har även köpt en frysväska, båtiga handdukar, nya flytvästar, tallrikar och bestick till båten, en kaffetermos med inbyggd kaffepress (!) och...ok, det här var sjukt ointressant eller hur?

Jag kan inte hjälpa det! Det enda jag tänker på just nu är båten, vad man behöver till båten, vart man kan åka med båten, lägga till med båten, vem jag vill ta med i båten etc etc. Jag har blivit förälder helt enkelt!

Tog även ledigt nästa helg för att kunna sticka ut med båten...Ser ni, jag kan inte låta bli! Båt båt båt!

Om två och en halv timme går jag på semester! Igen får jag väl säga... Och på måndag börjar franskakursen. Det ska bli kul! Jag ska komplettera med musslor, ost och vin hela veckan för att verkligen komma in i la vie francaise. Cidermusslor nästa! Feel free att bjuda in er själva på middag!

Dessutom behöver lägenheten en rejäl uppryckning. Har inte haft tid eller ork att bry mig om den på ett tag, så den har minst sagt förfallit. Alltid bra att bjuda hem folk eftersom jag då brukar ta mig själv i kragen och plocka fram dammtrasan.
Igår hade jag en väldigt skön kväll för mig själv. P var ute med B (båten) och jag kom hem slutkörd efter en riktigt seg dag på jobbet. Lagade en schysst middag till mig själv, knäckte en bira och klämde några avsnitt av Greys. It's all good.

Nej nu måste jag nog lägga ner det här. Har två galna kids som kutar runt i butiken och välter saker...

Islattetest

Café Bönan: fräsch, inte söt alls, lite dyrare (25), god!

7-11: Sötsliskig, billig (19), tjock i konsistensen, smakade mer glass än kaffe. Äcklig!

You're still the boss, Moz

Kom precis hem efter en intensiv seglar-långhelg som avslutades med Morrisey på Hovet. Väldigt trevligt men nu är jag väldigt trött. Missade tyvärr att köpa batterier till kameran så inga bilder på Morrissey, men helt ärligt hur bra brukar de bli? En massa huvuden och en liten figur med mic långt bort i fjärran. Och ni vet ju hur han ser ut.

Måste erkänna att han är i jäkligt bra form. Femtio bast och svettar sig igenom tre skjortbyten, inte illa tycker jag. Han slängde ut en dyblöt skjorta i publiken som några hängivna fans genast började slåss om så vakterna fick ingripa och lösa konflikten. Helt sick. Kom igen, det är en jättejättesnuskig tygbit! Ok att Morrissey har snuskat ner den men jag skulle ändå inte vilja ta i den. Men så är jag väl inte ett tillräckligt hängivet fan heller. Bra var det i alla fall, vääldigt rockigt. Vad är det med äldre män och arenarock? Alla verkar gå samma väg. Ju äldre de blir desto hårdare verkar de tro att de måste bli.

Midsommar blev supermysigt! När vi väl kom fram det vill säga.
P hämtade upp mig med båten i skanstull och tillsammans skulle vi segla hem den till P's föräldrar där den ska ligga. Där skulle även midsommarfirandet vara. Det var bara det att på vägen dit lyckas vi missa avfarten till skurusundet och seglar snabbt vidare bort mot värmdö! Efter en återvändsgränd som tog ca två timmar att ta sig ur igen (eftersom motorn dog direkt efter danviksbron) lyckades vi traggla oss tillbaka till sundet. Men då hade vinden dött helt och hållet och vi kom ingenstans. Till slut fick vi lift av en motorbåt som bogserade oss igenom sundet (som är jäkligt knepigt att ta sig igenom utan motor). Väl framme möttes vi av våra gäster som varit där ca två timmar redan. Som tur var så hade de ölen med sig så det gick ingen större nöd på dem. Men båtar verkar vara lite som att ha småbarn: allting tar tio gånger så lång tid som man tror att det ska göra och man vill visa upp bilder på dem hela tiden! Här kommer några ifrån midsommarhelgen.

Och så lite båten...

Efter 4 1/2 timmes jobb känner jag mig så redo för långhelg

Trött i fötterna efter reamärkning på jobbet. I morgon börjar helvetet. Nej det är faktiskt ganska kul, tiden går fort när man har mycket att göra. Så för er shoppingsugna kan jag tipsa om att Twist&Tango börjar sin rea i morgon alltså! Minst 50 % på allt. Själv har jag plockat på mig ännu några "båt-outfits", dvs outfits som kommer se jäkligt schyssta ut på båten. Just det, det här är ju ingen modeblogg - får inte prata kläder!

Anyhoo, är sjukt taggad inför midsommar! Det blir segling och middag på P's föräldrars (som lägligt nog kommer befinna sig på annan ort) brygga i duvnäs. Och det är en feeet brygga kan jag säga. Senare kanske lite bastu i sjöstugan...
Har kånkat matkassar och ölflak hela dan känns det som. Lagt in sill och gjort egen snaps. Även om det skulle regna kan jag i alla fall säga att maten kommer bli grym! Men lite solsken skulle inte vara fel. Ska bli jättekul att fira med bror min också! Vi har börjat hänga mer och mer med honom och hans flickvän. Det är så skönt att vara vuxen och komma ur syskonrollerna (lite grann ialla fall). När man kan få upptäcka att man faktiskt gillar varandra på riktigt och inte bara för att man måste. Sen blir det en höggravid ung dam plus blivande pappa. Ingen av dem dricker så mer nubbe till oss!

En annan grym grej med att vara vuxen och styra upp sina högtider själv är att man kan äta vad man vill! Man kan göra precis det man själv är sugen på utan att behöva tänka på vad som Alltid funnits med och vad man bara inte Kan vara utan (typ prinskorv - en äcklig liten sak som verkar höra hemma på alla möjliga högtider).

Jag gillar att få styra och ställa. Bestämma. Jag gör det här, ni gör det här och därmed basta! Typ. Jag är inte riktigt så nazi i min delegering. inte riktigt...

Det kommer bli schysst. Och så håller vi alla tummarna för fint väder!

Trevlig midsommar på er allihop!

Då var man snart båtfolk då!

Här kommer lite bilder på båten vi ska köpa! Den heter Magda och är världens finaste!
Handpenningen är betalad och imorgon tänkte jag föra över resten. Hade helst velat betala samtidigt som vi seglar hem den men att ha 20 000 i en resväska känns lite för...maffia...typ. Och liiite för risky att ha med sig på tåget.
Bara att hoppas att det gamla paret som bjöd på kaffe och sockerkaka i ruffen inte drar iväg med både båt och pengar. Men det känns faktiskt inte så troligt. Eller så var sockerkakan bara ett trick...? en del av någon slags masterplan...

Hoppas på lite bättre väder till nästa helg så vi kan glassa runt i skärgården ett par dar. Rosévin, sill  och färskpotatis, bra böcker och förhoppningsvis bra vind!

Funderade på det där med midsommar idag på jobbet. Hur kommer det sig att vi svenskar aldrig kan ge upp tanken om sol på midsommar? Vi VET ju att det alltid regnar! ALLTID! Ändå hoppas vi och planerar för utomhusfester och picknickar. Vi vet ju bättre! Det måste vara så att alla svenskar har något minne av en solig midsommar långt bak i huvudet som håller hoppet vid liv. Ett litet undantag.

Jag har ett sånt. Jag var fyra tror jag och jag och min bästa vän Hanna var i Dalarna där jag hade landställe och firade en mycket traditionell midsommar i St. Skedvi. Samma dag hade jag fått en jätteful hatt i present som jag var tvungen att ha. Den hade breda brätten och sidenband, kanske någon ful blomma också.
När vi skulle dansa runt stången ville de vuxna inte vara med, så jag och Hanna dansade själva i mitten. Runt oss dansade massa bönder i folkdräkt och allt var det var. De tyckte säkert att min hatt var jättefin.
Men det tyckte som sagt inte jag. Så när jag dansade råkade jag tappa hatten på marken. Men istället för att plocka upp den hoppade jag på den. Sen hoppade Hanna också på den. Och sen jag igen och sen Hanna och så höll vi på tills den var alldelses platt!

Vad jag kan minnas så sken solen och det var en bra midsommar. Alltså kommer jag att fortsätta hoppas på solsken och kvällsdopp, trots att jag vet. Vet att detta bara var undantaget som bekräftar regeln.

Raindrops keep fallin' on my head

Det är lördagkväll och jag fullkomligt njuter av att sitta hemma i soffan. Det regnar och allt som var planerat föll. Grillning och Where the action is. Men det gör faktiskt ingenting. Känner mig sjukt nöjd med att bara vara hemma, har ätit en god middag med P och snart blir det någon nynedladdad skräpfilm i sängen. Helt perfekt!

Regn är en fantastisk ursäkt. En ursäkt jag verkligen behövde efter en alldeles för sen kväll på Medusa igår. Extrem trötthet efter ca fem timmars sömn utslaget på två nätter samt en fruktansvärt jobbig träningsverk efter något slags joggningsförsök gjorde dagens arbetsdag mindre rolig. Men sen fick jag komma hem och krypa ner till P som fortfarande låg i sängen på exakt samma ställe där jag lämnat honom sju timmar tidigare. Vi myste ner oss med gamla Greys anatomy-avsnitt och naturgodis. Har förövrigt upptäckt att mina favoriter, cashewnötter i yoghurt som jag ändå tyckt verkade ganska nyttiga, huvudsakligen består av kakaofett! Inte så nyttigt. Det är verkligen så att ingenting som är så gott kan vara bra för en. Men jag tänker fortsätta äta dem ändå. Så det så.

Hittade lite gamla bilder i kameran idag, inte så jättegamla förresten utan i från förra veckan. mycket matbilder av någon anledning. Det är nog så att jag borde starta en matblogg egentligen/också eftersom jag inte kan låta bli att visa upp vad jag stoppar i mig. men det får bli ett senare projekt.

Här har ni till exempel nässelsoppa med vaktelägg som P har lagat. Väldigt fräscht och gott. Det roliga var att receptet krävde att man skulle skölja nässlorna och röra om dem med handen för att de skulle sköljas ordentligt. Detta brändes tydligen väldigt väldigt mycket.
Om man undrar var man får tag på färska nässlor och vaktelägg så finns det på Bondens marknad varje helg hela sommaren!

Fisksoppa med blåmusslor med mera. Parmiddag med Lovisa och Axel och Magnus och Cecilia. Kameran dog tidigt men Magnus hann i alla fall få med sitt obligatoriska stomatol-leende! Det var inte tänkt från början att det skulle bli just en parmiddag men de två singlarna hoppade av (det var inget match-making försök jag lovar). Eftersom det var söndag bytte vi ut det annars klassiska kedjerökandet och alldeles för mycket vin till Värsta språket och kaffe (när vinet var slut det vill säga). Det funkade. Trots att jag är ett stort fan av vinmiddagarna med kedjerökning så var det skönt att vakna på morgonen efteråt och inte må skit samtidigt som man sopar askan från bordet. Som man säger: omväxling förnöjer!

Nu blir det choklad och film till ljudet av regndroppar som smattrar mot hustaket. Mys!

En erfarenhet rikare...

Det finns ett väldigt effektivt sätt att fördriva tid när man är ledig. Nämligen att dricka alkohol. Tiden går inte bara fortare under själva alkoholintagandet utan med största sannolikhet har du även sovit bort halva morgondagen.

Min bror ringde mig runt 22 igårkväll, när jag och P precis bestämt oss för att gå ner till Tvärsöver och ta en liiiten liiiiten öl. Hans finska drog med oss till Pub Anchor på sveavägen där de har rockkaraoke på tisdagar. Grymt tänkte vi.

Jag har aldrig sjungit karaoke men väldigt ofta önskat att jag vågat. Så jag häller i mig öl efter öl för att modet ska byggas upp. Till slut lämnar brorsan in min lapp i smyg och det finns inte längre någon återvändo. Ok, jag hade kunnat smita därifrån men det hade varit för mesigt. Nu var det dags helt enkelt. Och det var ju inte så farligt! Har ingen aning om hur det lät eftersom musiken var 70 gånger högre än micken men vi (jag och finskan sjöng don't speak tillsammans) fick i alla fall en hel del uppmuntrande blickar och visslingar så det lät nog hyffsat ändå. Hoppas jag...inte som att det är de mest tonsäkra människorna som hänger där och runt tvåsnåret klappade de nog till vad som helst. Men ändå! Jag är inte längre oskuld på det området så jag är nöjd.

Och idag kan jag säga att jag är sjuuuukt nöjd med att vara ledig eftersom jag fortfarande kan ligga kvar i sängen medan min stackars P var tvungen att hetsa till jobbet bakis och oduschad. Jag kan ta det hur lungt jag vill...
Han sitter visserligen och käkar pizza på jobbet just nu vilket jag är ganska så avundsjuk på. Kan ingen bara komma hit med en stor fettdrypande köttpizza? Jag betalar, kom igen!

Det finns en risk för att det här kommer bli en riktig fyllesommar. Men vad ska man göra när det bara regnar hela tiden???
På tal om det så behöver jag nya tv-serietips! Väldigt glad över att Weeds är igång igen men jag kan inte sitta och vänta en vecka på varje avsnitt, jag behöver en hel säsong! NU! Ge mig vad ni har! Gamla grejer är helt ok, tror att jag betat av det mesta nyinkommet. Så tipsa tipsa tipsa! Annars kan ni dö.

Ledig men snuvad på konfekten so to speak...

Sommarlovet har börjat. Yey...

Saknas bara lite sol och värme. Kanske någon att vara ledig med också... Jag tycker att det är svårt att vara ledig. Svårt att slappna av, svårt att göra ingenting, svårt att bara vara. Jag vet att detta är ett lyxproblem av värsta sorten, men jag vill bara att den där känslan ska infinna sig. Den där känslan när alla krav lyfts från ens axlar och allt känns lätt och sorgfritt. Men den kommer inte! Snarare har jag lite dåligt samvete för att jag är ledig och P inte är det. Känner mig lat och dålig om jag inte går upp samtidigt som honom på morgonen. Men va fan, jag är ju ledig! Det måste vara bristen på sol som gör att sommarlov känns så deppigt. Man borde inte bo här. Man kämpar på hela året för något som knappt kan kallas sommar några veckor i augusti. Varför? Varför inte bara sälja lägenheten, hoppa på ett plan och flytta någonstans där man inte blir deprimerad varje gång man drar upp rullgardinen?

P och jag har hittat en båt nu. En jättefin båt som kanske eventuellt kan ta oss bort härifrån till ett land där min kalla bittra vintersjäl kan få tina upp en gång för alla.

Men troligtvis kommer vi bara till Vaxholm.

Tentadöden

Dan före dopparedan. Dan före sista tentan för terminen. Jag sitter i biblioteket på universitetet. Jag har laddat upp med naturgodis och vitamindryck "focus" med extra koffein. Jag har snus och en ny penna. Nu väntar jag bara på motivationen.

...

suck.

Jaja, det borde ju inte vara så svårt det här. Lyckades faktiskt riktigt bra med den förra tentan som jag knappt pluggat till alls. Och då menar jag verkligen knappt alls, det var den perioden då jag jobbade varje dag i princip. Men nu har jag ingenting att skylla på om jag inte lyckas bra. Jag har haft tid, jag har alla böcker, men jag är bara lat lat lat!

Det förgyller i alla fall tillvaron lite att ha en sån här söt liten minidator som jag sitter och skriver på nu. Igår när jag borde pluggat till tentan plöjde jag några greys anatomy-avsnitt i sängen istället. Mycket produktivt.

En funktion som jag verkligen gillar på min dator är att den har en liten väderruta i hörnet där den talar om hur många grader det är ute och om det är sol eller molnigt eller om det rent av regnar. Idag säger den tex att det är 8 grader och regn. Eftersom jag även sitter precis vid ett fönster kan jag konstatera att det stämmer. Sommartider hej hej sommartider...

Nej nu ska jag sätta igång här! Kanske skriver något mer lite senare när hjärnfunktionen är nere på noll igen.