Storstädning av kanon, någon? nähä.

Det blir inget långt inlägg idag, måste plugga. Har bara läst en tredjedel av Den gudomliga komedin som ska dissekeras på morgondagens seminarium. Jag kan inte förstå hur detta verk fått sån enorm betydelse. Det är ju bara bajs. Jag känner bokstavligen hur livet rinner ur mig för varje sida jag läser. Det verkar som att det enda som krävdes för att bli uppmärksammad på det litterära 1300-talet (och en så där 700 år framåt) var att man faktiskt kunde skriva. Och orkade du sitta och plita ner femhundra sidor, ja då var ju det jätteduktigt!

Jag bävar inför att behöva använda detta (och liknande) verk i mitt kommande yrke. Hur ska jag kunna motivera ett gäng tonåringar till att läsa Dante när jag själv hellre skulle plöja alla Liza Marklunds böcker än att läsa om den här skiten?

Det känns som att jag måste tycka om de här böckerna, annars är jag liksom inte lämplig som svensklärare. Men om någon bara kunde förklara för mig varför jag bör tycka om den så kanske det skulle vara lättare att förstå hur den efter alla år fortfarande betraktas som ett av litteraturhistoriens mest betydande verk. Som historisk relik kan jag se dess värde, den förtäljer enormt mycket 1300-talets religiösa/kulturella/moraliska värdegrund. Och det är väl bra. Men som litteratur tycker jag att den suger. S.U.G.E.R.


Ikväll ska jag och P boxas tillsammans för fösta gången. Är lite nervös. Jag vill ju inte att han ska vara starkare än jag. Jag har fan tränat sen jag var fjorton och han började i höstas, men bara för att han råkar vara man har han ett medfött jävla överläge. Det är så sjukt orättvist. Im gonna kick his ass! Ledsen att du får "take the hit" för hela manssläktet baby, men det är så det är.

Rapporterar tillbaka imorgon om hur det gick.


Kommentarer
Postat av: Maria

I såna fall kommer jag också bli en helt värdelös svensklärare men jag kan inte påstå att det bekymrar mig särskilt mycket. Fuck it, inte behöver vi väl tvinga de små liven att läsa Dante? Det finns så mycket bra litteratur att välja på, de kan väl få läsa något av det istället?

2008-01-31 @ 16:36:24
Postat av: Anonym

Meh, om du börjar läsa Liza så gör jag slut. Och Dante
är viktig då han har skapat enormt mycket av det litterära symbolspråket. Hans verk är inte bara religiöst utan också laddat med politiska symboler, anti-klerikalism och någonstans ligger där också en av milstolparna i utvecklingen av den moderna romanen omkullvält och dränkt i prosa.

Ser du hur jag kan kommentera verket, verka både bildad och orienterad, utan att för den skulle ha läst igenom skiten.

Just det, skulle äga på ditt seminarium i morgon. precis som jag kommer att slå ner dig ikväll, kickar kan förekomma säger jag bara.

2008-01-31 @ 16:46:50
Postat av: E

Tänk att både du och jag orkar leva med dig, det är väl fachinerande? jävla pruttunge.

2008-01-31 @ 17:23:12
Postat av: Tanja

Hehe...det är så fascinerande att läsa hur ni plöjer verk efter verk bara några månader efter att jag gjorde den littresan. Tyvärr gjorde jag den ganska ensam, deppigt att jag inte kunde dela den med er istället så man kunde fått "köra" ur sig all inbyggd ilska över viss litteratur som man skulle finna intressant men som man bara ville elda. Nåväl, på måndag börjar mina kurser. På dansk. Hehehe...kanske kommer min professor heta Preben? How knows.

2008-01-31 @ 22:48:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0