Oh there is a starman allright

Satt hemma med J igår och käkade popcorn (poppade old-stile på spisen, hade helt glömt bort hur spännande det är!) och kollade på en väldigt underlig film: The man who fell to earth, med Bowie. Detta guldkorn från -76 hade tydligen kommit ut i dvd-form alldeles nyligen och Bowie-fan som jag är slet jag exhalterat ner den ifrån hyllan och rusade hem.

Filmen var...weird...
Hade jag inte läst baksidetexten hade jag nog aldrig fattat vad den handlade om...om jag nu gjorde det ändå...vet inte riktigt.

Den handlar i alla fall om en alien (spelad av Bowie) som kommer till Jorden för att hämta vatten till sin planet som håller på att torka ut. För att kunna göra det behöver han bygga ett jättestort rymdskepp som kan frakta allt vatten och för det behövs pengar. Han bygger därför upp ett gigantiskt affärsimperium och blir snabbt miljonär. Men av någon anledning kommer han aldrig iväg till sin planet igen, varför går inte riktigt fram. Han träffar en tjej, börjar bli bekväm med att leva i lyx och allt vatten på Jorden verkar locka lite för mycket för att bege sig tillbaka.

Hur som helst så är filmen väldigt snyggt filmad och full av absurda tillbaka blickar på alien-Bowie som knatar runt med sin alienfamilj i öknen utanför sitt papier-machérymdskepp. Ännu absurdare är scenerna när han har något slags aliensex med sin fru(?) där de båda smetar in varandra i slajm för att sedan förenas i någon slags jätteslajmexplotion. DET var weird. 

Man får även en glimt av Bowiesnopp, bara det gör filmen klart sevärd.  

Kommentarer
Postat av: elli

åå jag vill osså se! om du inte sett the labyrinth så måste du.. bowie springer runt i tights å superful frippa. den är faktiskt bra, inte bara weird. puss!

2008-07-23 @ 11:49:42
Postat av: E

Tack för tipset!Du kan få låna den här, får ha den till på söndag.

Hoppas vi hinner ses nåt innan vi drar till France. Kram!

2008-07-23 @ 12:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0