Diskussionen fortsätter...

Jag har tjuvat en bild ifrån Agnes blogg (hoppas attt det var ok Agnes) som jag tycker är ett värdefullt inlägg i debatten om lärarhögskolan som pågår lite smått på den här bloggen då och då.
Jag vill tillägga att Agnes ska bli gymnasielärare (precis som jag) och att jag inte känner till bakgrunden till den här bilden men jag tycker att den så fint ramar in lärarhögskolans förkärlek till alla typer av kreativa presentationer/examinationer.
Jag fick i höstas till exempel redovisa två utbildningsvetenskapliga perspektiv i två teckningar, jag har problematiserat specialpedagogik i form av ett forumspel och förutom att ha kull (drama egentligen, men det är tydligen samma sak) på schemat har jag tvingats göra en massa fullstädigt meningslösa uppgifter för att tillfredsställa lärarhögskolans rädsla för att misstas för en riktig högskola.

EN OVANLIGT ROLIG BASGRUPPSDAG
[rubriken är inklippt]

image11

Kommentarer
Postat av: Agnes!

Dessa Basgruppsdagar har gått mig på nerverna något så in i... Jag tror att syftet med dessa dagar är att inspirera varandra, diskutera problem och få möjlighet att ta upp saker som hänt under praktikperioderna. Grejen är bara att dessa dagar mest bekräftat den skit som skrivits om lärarutbildningen i media då vi kastat bollar, haft värderingsövningar, diskuterat påhittade problem om "Muhammed som fastar - hur ska vi lösa det problemet när det är lunch på schemat".

Men den senaste Basgruppsdagen VAR ovanligt rolig - på riktigt. Fast vi bara lekte och busade hela dagen. Jag tror inte att allt måste vara så jäkla vetenskapligt och teoretiskt, utan att det kan vara lärorikt att få "lära sig" att våga leka - vilken sorts lärare man än ska bli. Sedan kan man självklart diskutera i vilken grad detta sker och i vilka syften. Dina AUO2-kurser verkar ju helt sanslösa, jag skriver hemtenta på hemtenta just nu.

ps. no problems med bilden! jag är så nöjd med min pirat :D

2008-03-20 @ 11:26:34
URL: http://pagnes.blogspot.com
Postat av: E

Med all rätt, den är jättefin!
Förhoppningsvis har du tilldelats en lite roligare basgrupp än jag. Förutom att jag verkligen Avskyr basgruppsledaren är vi bara typ fem kvar från ursprungsgruppen. Vi är alltså för få för att ha egna träffar och måste dela dem med antingen de gamla veteranerna som är där Frivilligt (!)och därmed är sjuka i huvudet eller de nya som fortfarande är idealistiska och engagerade (sjukt irriterande), framförallt är de irriterande positiva till allt dessa basgruppsledare hittar på (vilket tyder på hjärntvätt eller obotlig dumhet). Hur som helst borde jag inte tvingas vara en del av det! Det ger mig inga poäng, ingen kunskap, ingenting! Jag vill inte vara med längre!

2008-03-20 @ 15:25:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0