Huvudvärk och inbrottstjuvar

Igår fick jag en känsla som jag inte känt på mycket, mycket länge. Jag var on top of things. Det kändes märkligt men väldigt, väldigt bra. Jag hade varit duktig och pluggat heela dagen igår, dessutom lagt en hel del pengar på kurslitteratur som jag egentligen inte hade råd med. Morgondagen (idag alltså) skulle det pluggas ännu mer och göras nyttiga saker som att träna, gå till biblioteket, lämna mer kläder på myrorna, etc. Men vad händer? Jo, självklart har hela min kropp lagt av under natten och nu kan jag knappt sitta upp utan att explodera av huvudvärk. Suck. Varför kan man inte bara få må lite bra någon gång och gotta sig i att saker och ting går bra?

Dessutom fick jag ett hemskt uppvaknande imorse då jag vaknade av att någon höll på att bryta sig in i vår lägenhet! Jag hörde med stigande panik hur någon ryckte i handtaget och fifflade med låset. P hörde det också (så det var inte bara i mitt huvud alltså) och vi smög upp tillsammans för att ta reda på vem inkräktaren var. Jag ropade ut med kraxig morgonstämma: "hallå! Vem är det?". Till svar får jag ett hemskt djävulsskratt.

Detta hade skrämt mig hysteriskt mycket om jag inte genast hörde att det var vår psykiskt sjuke men helt ofarlige granne, som har en tendens att ta fel på våra lägenheter ibland.

Med hjärtat fortfarande hårt bultande gick jag och la mig igen, men kunde inte somna om på flera timmar. Nu kände jag också tydligt av det onda i halsen och den begynnande huvudvärken. Fuck. Jag är förkyld.

Idag tänker jag i alla fall ta det väldigt lugnt. Bara sova och läsa. Blir nog ingen träning idag heller, P. Jag förstår att du är väldigt besviken.


En liten resumé av helgen:


Fredagen bestod av mycket trevlig middag hos K och sedan bio. På grund av allt rödvin hade jag dock lite svårt att hålla mig vaken, men filmen (Sweeney Todd) var bra och blodig. När vi kom ut från bion gick vi förbi söderhallarna, som då var stängda (klockan var typ halv tolv). Till min stora förskräckelse ser vi en stor fet råtta som ilar mellan diskarna, där jag handlade mat för bara några dagar sedan! Det vände sig i magen på mig och med ens framstod inte alls Råttatoille som något annat än en film om ett äckligt litet skadedjur.

Vi gick fram till vakten och berättade att de hade ett råttproblem och han nickade bara lite förnöjsamt och sa att det var väl knappast nåt nytt. Jag kommer aldrig att handla där igen.


Lördagen spenderades på Ikea tillsammans med resten av Mellansverige. Till vår stora förvåning hade de också fått lön den veckan.

Det skulle inhandlas en ny bokhylla eftersom våra hyllor har börjat bågna ordentligt den senaste tiden. Andra finfina grejor som fick följa med hem (i taxi eftersom det inte fanns en chans i helvete att vi skulle få med allt på t-banan) var en snygg köksbyrå, två nya sänglampor, en jalusi till sovrummet/vardagsrummet/salongen, ny matta, massa bra lådor samt lite fler glas (ja, och så självklart några hundra ljus, man kan inte åka till Ikea utan att köpa ljus). Inget onödigt med andra ord.

När vi kom hem grävde P fram sin biologiska manlighet och satte ihop alla möbler medan jag var en god kvinna och lagade middag. Ah, härliga könsmaktordning!

Men helt ärligt så finns det för fan inget tråkigare än att skruva ihop ikeamöbler (jag vet, jag är en skitdålig feminist och jag borde skjutas).


Efter denna energikrävande dagsaktivitet däckade vi på soffan framför Lolita med en flaska vin (som jag senare spillde ut över den nya mattan). Ett råd: försök inte skruva upp jalusier efter ett par glas vin. It's just a bad idea.


På söndagen hoppade jag in och jobbade extra medan P låg hemma och hade ont i huvudet efter allt manligt ihopskruvande. Det verkar vara en allmän naturlag att man får huvudvärk av att göra nyttiga saker.

Och på tal om nyttiga saker ska jag hälla i mig några Ipren nu och sätta igång och plugga.   


Kommentarer
Postat av: Tanjan

Näää. INTE så faktiskt. Vaddå, kilade råttan omkring nöjd inuti Söderhallarna, INNE bland charkdiskarna? Det är ju riktigt stört äckligt isåfall. Jag ryser över hela kroppen.

2008-03-05 @ 10:59:11
Postat av: E

Japp! så jävla äckligt!
men deras ostdisk måste vara rena himmelriket för en liten knagare, jag förstår den. men jag kommer från och med nu hålla mig till färdigförpackad ost med minimal risk för bismak av råtta.

2008-03-05 @ 15:39:59
Postat av: Tanjan

Men nu får det fan vara slut på stockholmska råtthistorier för annars kan jag aldrig mer flytta hem. En kompis till mig hade en kloakråtta som bodde hos honom men han fattade inte det först, bara att det hände så mycket konstigt i hans lägenhet när han inte var hemma. Efter många turer förstod han och flickvännen att de behövde gillra en råttfälla. När han kom upp en morgon låg den stora råttan död i diskhon bland disk. Finns bilder på Facebook på den och jag skrek rakt ut men det värsta....kompisen bor på Blekinegatan. Nära min adress....

2008-03-05 @ 20:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0