Spelning nr 2



Var på koncert idag också. Melissa Horn. En liten tjej med en stor gitarr och en ännu större röst.
För det första var hon så fantastiskt söt, med sitt långa hår och sina späda armar såg hon ut som ett skogsrå. Och när hon öppnade munnen förstärktes känslan av övernaturlighet, det var så vackert! Så sprött och samtidigt så starkt. Det var fanimej magiskt. Det värsta är att hon tydligen bara är 20 bast! Hon är alltså tre år yngre än mig och har redan spelat in en skiva med Lars Winnerbäck (som även dök upp på spelningen). Sånt får jag ångest av. Vad har jag åstadkommit?

Dagens spelning var något av motsatsen till spelningen i lördags, då jag kom på mig själv med att sitta och le hela tiden. Den här gången satt både jag och mamma och torkade febrilt bort tårar ur ögonvrån. Det är någonting speciellt med svensk musik. Den kan gå rakt in i hjärtat på ett sätt som ingen annan musik kan.

Insåg att en låt jag lyssnat ganska mycket på, men inte lagt märke till texten så mycket innan, hade kunnat vara skriven om min brytning med min pappa. Tror att den handlade om hennes mamma.
Jag brukar inte lägga upp låttexter och sånt, men jag tänkte göra ett undantag idag:



Visst finns det dagar som jag kan vara snäll och låtsas som förut

Och visst finns det dagar som det kan göra ont att se dig ramla häromkring

Det fanns en kärlek men den har brunnit ut

Du fick för stor del av mitt liv, jag kunde inte andas tillslut

Du säger att du minns och att det känns som igår

Men det var för länge sen för att ens komma ihåg

Och jag som trodde jag var kvar, jag har börjat på nytt

Det vet jag när jag ser dig, vart har du tagit vägen

Jag gav upp för länge sen

Jag gav upp för länge sen

Du är kvar med samma folk, kvar med samma man

Lever kvar i samma damm, och du går i samma kläder

Blir glad av samma rus, som en lögn i vackert väder i ett övergivet hus

Det är att leka med eld när du drar upp det här igen

För du ser i mina ögon att jag försvann för länge sen

Det finns ingen att behaga, inget att förklara Inget att försvara, jag gav upp för länge sen

Jag gav upp för länge sen




Så. Nu har jag delat med mig lite av mig själv.

Kommentarer
Postat av: Elli

Krama!

2008-11-21 @ 17:41:00
Postat av: E

Tack snuffsiplutt!

Tapas och rödvin på lördag! Yeeaah...

2008-11-21 @ 18:52:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0