Bröllopsfeber

Här kommer lite bilder ifrån bröllopsmässan i lördags. Man fick inte fota på själva mässan egentligen men jag knäppte av några bilder i alla fall. Det mesta blev från modevisningen där jag fick syn på några klänningar jag gillade. Men de flesta kreationer var rätt hiskeliga.

Måste först säga några ord om själva upplägget. Vad är det med svensk bröllopskultur (nu pratar jag nykultur alltså inte tradition) som gör att män så väldigt ofta blir exkluderade? Varför vänder sig 95% av alla sidorna i bröllopstidningar till bruden, varför visade bara en liten monter på mässan upp herrkläder när ca femtio visade brudklänningar? Varför kunde de inte ens hitta två straighta män som ville gå modevisningen och visa upp herrkläderna?
Hittade ett citat ur en bröllopsbok jag köpte när jag och P precis förlovat oss som fortfarande gör mig irriterad:

"Se till så att inte datumet krockar med någonting 'livsviktigt' som tex fotbolls-VM. Som brud vill man inte försöka slita sin sporttokige make ifrån teven i baren när det är övertid i matchen, för att han ska prata med gamla släktingar om vilket fint val av psalmer det var under vigseln".

Jag menar, kom igen! Varför skulle inte denna dag vara precis lika viktig för mannen? I vårt fall har P varit den som konverterat mig till en bröllopsfantast. Han var den som i början förklarade hur fint och viktigt det var för honom. Och om man seriöst tycker att klänningen är det viktigaste kanske man ska börja fundera över varför man gifter sig.


På mässan hittade vi i alla fall lite skumpa (här är mamma)



Meema hade den där lyriska lite smågalna blicken hela dagen...antar att vi har en blivande bridezilla in the making här



och så jag



Lite bilder från modevisningen:
Den här tyckte jag var ganska söt, lite för glansig dock.



Jag gillar de lite kortare modellerna, bra för att dansa i!



Den här tyckte jag också var ganska söt, men inte riktigt min stil.



Lite mer puff



Lite lantromantik



I slutet så ställde sig alla på scenen och sjöng "This is it", då höll jag på att kräkas.



Hittade nog ingen drömklänning på mässan men på torsdag ska jag börja kika på riktigt. Har sett en underbar Audrey Hepburn-inspirerad klänning i en butik som jag tänkte gå och prova på torsdag. Men hur stora är oddsen att man hittar rätt i första butiken?

Vet ni vad en bröllopstårta för 150 personer kostar förresten? 10 000! helt jävla galet, man tycker ju att man borde få mängdrabatt. Det kommer bli ett dyrt kalas det är ett som är säkert. Men förhoppningsvis kommer man komma ihåg det väldigt länge också. Deltog i en tävling på mässan där man kunde vinna hela bröllopet, så ni kan väl hålla tummarna för att jag vinner!




Kommentarer
Postat av: Catarina

Ojojoj, jag avundas dig inte! Bara lite ;) Ert brõllop kommer att bli fantastiskt, det ãr jg helt õvertygad om! Och det kommer inte vara târtans fõrtjãnst sâ ta det sâ lugnt ni kan. Love you!

2010-02-01 @ 15:00:08
Postat av: P.

Fan vad jag hoppas att du vinner! they will never know what hit them när notan kommer.

2010-02-01 @ 16:39:44
Postat av: Sofia

Jag blir argare och argare på den där jävla mässan och den där jävla tidningen och den där jävla attityden för varje sekund jag tänker på det.

"livsviktigt" "tv'n i baren"!

Min mamma semi-kände nån fotograf (hon med albumen, den ena vidrig morgongåva) så jag var ju tvungen att hälsa och vara med i hennes lilla tävling som hon hade. Och nu har jag vunnit presentkort på hennes tjänster. Vad jag nu ska med det till. 1500 spänn fick jag och den billigaste av hennes plåtningar var typ 9000. Nej tack.

Du vinner säkert. Jag vinner ALDRIG annars.



2010-02-02 @ 11:45:31
URL: http://appledear.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag tyckte att klänning nr två där va jätte söt! Är det en rosett i midjan? :)

2010-02-02 @ 13:35:15
Postat av: E

Sofia: Du kanske kan ge det i present till någon annan...mamma kanske? Hotta upp äktenskapet lite du vet.



Anna: Det var min favorit också! Ja, visst är det en rosett.

2010-02-03 @ 15:22:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0